Hälsan som äldre

Jag minns att jag redan i förtioårsåldern började känna av att kroppen åldrades. Man började tappa lite av sin forna styrka och - givetvis - form. När jag passerat femtiostrecket blev det ännu tydligare och när jag var 57 fattade jag beslutet att jag absolut vill åldras så långsamt och hälsosamt som möjligt. Jag hade då en livsstil som kanske funkar när man är 25, men absolut inte när man är över 55 år. Jag rörde mig nästan inte alls och åt en hel del sötsaker - ofta istället för mat, så jag var ju aldrig överviktig eller så.

Skulle ha börjat tidigare

Jag började med promenader på helgerna, när jag var ledig. Jag bestämde mig också för att äta tre näringsrika mål mat om dagen: frukost, lunch och middag, samt begränsa sötsakerna till en dag i veckan plus festliga tillfällen. Jag fick faktiskt mersmak på hela grejen, för jag märkte snabbt vilka positiva effekter det gav på min energinivå och på mitt humör. Efter något år fick jag tipset att börja styrketräna. Jag skrattade först åt idén men övertalades så småningom. Det blev några sporadiska gymbesök i början, men när jag var 61 år så började jag styrketräna med en personlig tränare som gav mig ett individanpassat träningsprogram och massor av pepp. Sedan dess går jag på gymmet tre gånger i veckan och äter proteintillskott och en fitline dryck - på daglig basis. Jag har nog aldrig varit såhär stark och det enda jag ångrar är att jag inte började tidigare. Man måste ju inte ta tillskott kanske, men jag tycker att det är smidigt och dessutom så är Fitline energy drink supergod!

30 okt 2017